Z Bratislavy do Revúcej elektrickým Ioniqom

Skúsenosti, recenzie a náš pohľad na rôzne modely značky Hyundai.
Používateľov profilový obrázok
Admin
Site Admin
Príspevky: 92
Dátum registrácie: 16. Októbra 2019, 23:59
Answers: 1
Bydlisko: Bratislava
Kontaktovať používateľa:

Z Bratislavy do Revúcej elektrickým Ioniqom

Príspevok od používateľa Admin » 2. Októbra 2020, 14:43

1.jpg
Plán bol jednoduchý – dostať sa bez problémov s faceliftovým Hyundai Ioniq Electric z Bratislavy do Revúcej. Podľa tabuľky by to malo ísť na jedno nabitie, ale s nabíjaním sa aj tak počítalo. Papierových 311 km dojazdu je za ideálnych podmienok v extrémnom ECO režime s odoprením si dostupného komfortu v kabíne Ioniqu. Načo by nám ale potom bola klíma, ventilované sedadlá či kvalitné ozvučenie značky Infinity?
2.jpg
Po prevzatí vozidla svietil stav batérie 100%. Dojazd však nebol spomínaných 311 km, ale len 286. Bolo to zapnutou klímou a rádiom? Asi áno, keďže po prepnutí vzduchotechniky na „Drivers only“ pár kilometrov pribudlo naspäť. Vyrazil som teda do Vrábeľ, čo bolo cca 100 kilometrov. Musím povedať, že dojazd sa prepočítaval naozaj presne. Pri tempe 110, resp. 130 km/h z neho ubúdali kilometre priamoúmerne tým, ktoré pribúdali v prejdenej vzdialenosti. Za to si Hyundai zaslúži naozaj pochvalu. Keďže na diaľnici som sem-tam pridal a možnosť rekuperácie nebola žiadna, vo Vrábľoch bol dojazd 176 km. Tu ma už čakal kolega.
3.jpg
Do Revúcej to bolo však ďalších cca 200 kilometrov, a tak bola ďalšia zastávka nabíjačka v Banskej Bystrici, vzdialená približne 110 kilometrov. Touto cestou už išiel dojazd dole rýchlejšie a ku nabíjačke sa Ioniq Electric pristavil s poslednými 30 kilometrami. A tu nastala celkom nepríjemná komplikácia. Napriek tomu, že sme si všetko s kolegom vopred naštudovali a naplánovali, nabíjať sme nedokázali. Prečo? Aplikácia prevádzkovateľa siete týchto nabíjačiek nefungovala. Pre spustenie nabíjania, bez predplatenej karty, bolo potrebné appkou zoskenovať QR kód na stojane. To však nebolo možné, nakoľko aplikácia zhadzovala internetové pripojenie v telefóne. Nastupuje stres, možno mierna panika a po štvrtom operátorovi zákazníckej linky aj beznádej. Napokon nám ale nabíjanie spustili na diaľku – pomalšie - 7,7 kWh. Za 2 hodiny nabíjania sme sa dostali na 42% / 124 km a mohli sme vyraziť do Revúcej. Do cieľa sme sa dostali s 10% batérie a dojazdom 41 km. Bol to zážitok.
4.jpg
O pár dní sa išla rovnaká trasa cestou naspäť. Nabíjali sme však už pohodlne na 50 kW rýchlonabíjačke v Nitre. Ioniq Electric si bral len 41 kW, viac to nešlo. Nabitie 180 kilometrov nás vo výsledku stálo 16,52 EUR (pri predplatenej karte by to bolo menej). Po prvotných skúsenostiach teda išlo o značne pohodlnejšiu a bezstarostnejšiu jazdu. Asi toľko k nášmu diaľkovému tripu. Poďme si ale povedať, aký je Hyundai Ioniq Electric.
5.jpg
Dizajn zaujme a mne osobne sa Ioniq Electric páči. Oproti predfaceliftovej verzii je značne vyspelejší a pôsobí hodnotnejšie. Predná maska dostala vzor pripomínajúci štandardnú mriežku, ako pri vozidle so spaľovacím motorom. Predné full LED svetlomety svojou grafikou nadväzujú na denné svietenie umiestnené v spodnej časti nárazníka. Pri zapnutých stretávacích svetlách to vyzerá naozaj pekne. Škoda, že full LED technológia sa nedostala aj do zadných svetiel. Smerové a cúvacie svetlá sú, ako už býva pri Hyundai zvykom, žiarovkové. Svetelný podpis majú ale pekný a spolu s deleným sklom piatych dverí tvoria pekný celok. Dizajn je celkovo uhladený a elegantný.
6.jpg
V interiéri nájdeme peknú palubnú dosku, ktorá ma hneď na prvý pohľad oklamala. Vďaka vzoru prešívania vyzerá, akoby bola potiahnutá skutočnou kožou. Až na dotyk som zistil, že ide o plast, ktorý je takto šikovne oživený. Palubovke dominujú dva displeje – jeden 7-palcový a druhý 10,25-palcový. Menší má vodič pred sebou a slúži ako digitálny združený prístroj. Vodič tak má všetky potrebné informácie vo vysokom rozlíšení. Pri zmene jazdných režimov sa mení aj dizajn zobrazenia. Najinteraktívnejšie je zobrazenie ECO, kde presne vidíte, ako by ste mali optimálne využívať výkon motora.
7.jpg
Väčší, 10,25-palcový displej infotainmentu, je už dobre známy aj z iných modelov. V zásade mu nie je čo vytknúť. Má super rozlíšenie, grafiku a čitateľnosť na slnku. Hlavná obrazovka je rozdelená na tri dlaždice, kde som si vedel nastaviť zobrazenie toho, čo som potreboval mať po ruke. V záložke EV viem vyhľadávať nabíjacie stanice, sledovať posledné spotreby či nastaviť manažment nabíjania. Príjemný detail je údaj o tom, o koľko kilogramov CO2 som ušetril našu planétu počas jazdy. Pod displejom sa nachádza plne digitálny panel klimatizácie. Na jeho ovládanie som si počas týždňového testu nevedel zvyknúť. Jediným mechanickým tlačidlom zostal otočný ovládač hlasitosti.
8.jpg
Odkladacích priestorov je v Ioniqu požehnane. Jeden abnormálne veľký je medzi palubovkou a stredovou konzolou. Avšak ten považujem za dizajnovú samovraždu a nenašiel som mu praktické využitie. Dobre riešený je odkladací priestor pre mobilný telefón, ktorý sa zasunie do vertikálnej priehradky s integrovaným Qi nabíjaním. Problém môžu mať len užívatelia väčších smartfónov, ktoré sa doň nemusia zmestiť. Vďaka Premium packu sme mali na palube kožené sedadlá s ventiláciou. Tvarovanie majú perfektné a sedí sa v nich pohodlne. Dlhšie trasy opäť nie sú s Hyundaiom problém.
9.jpg
Na stredovej konzole sa nachádza ovládanie prevodovky, tzv. Shift by wire - už žiadna páka, stačia tlačidlá. Okrem toho sú na nej umiestnené ovládače pre niektoré komfortné funkcie, parkovacia kamera, elektronická parkovacia brzda či tlačidlo pre zmenu jazdných režimov. Tie sú celkovo štyri – ECO, ECO+, Normal a Sport. Najčastejšie som jazdil v ECO a Normal, ale skúsil som aj Sport. Budíky sa zafarbia na červeno a maximálny krútiaci moment sa zvýši na 295 Nm. Vtedy je 100 kW-ový motor pod kapotou naozaj živý. Samozrejme, v závislosti od jazdných režimov sa prepočítava aj samotný dojazd. Ak by ste sa ocitli v krízovej situácii, kedy je potrebný každý kilometer navyše, pridržaním tlačidla Drive Mode aktivujete režim ECO+. Ten vypne všetko nepotrebné, obmedzí výkon motora, maximálnu rýchlosť a predĺži tým dojazd v maximálnej možnej miere. Počas nášho testu som ho nepoužil. Aká bola spotreba? Od 11,3 kWh/100 km pri trase 204 km až po 14,4 kWh/100 km pri trase 163 km. Ak som teda počítal správne, pri nabíjaní z domácej siete ma stálo 100 km jazdy od 1,6 EUR po 2 EUR. To je teda spotreba niekde na úrovni cca 1,5 – 2l benzínu na 100 km?!
10.jpg
Kapacita batérie je 38,3 kWh a mala by zaručiť 311 kilometrov dojazdu (podľa WLTP). Podporuje rýchle nabíjanie s výkonom až 100 kW. Z 30% na 80% trvalo nabíjanie na 50 kW nabíjačke 39 minút, do plna to bolo 1,5 hodiny. Z domácej siete to trvalo zo 7% na 100%, cca 19 hodín. Pár kilometrov dojazdu sa dá nabiť počas jazdy pomocou rekuperácie. Tá má tri úrovne a na displeji pred vodičom je vidieť ako efektívne je využívaná. Pádlami na volante som ju vedel podľa potreby meniť a vyhnúť sa tak brzdeniu v križovatkách či kopcoch. Bonus bol 1 či 2 kilometre navrch. Batéria má integrovaný systém jej vyhrievania a vďaka tomu nie je problém efektívne nabíjať aj v zime. Tento zimný režim si vodič zapína cez displej infotainmentu. Stiahne si síce pár kilometrov z dojazdu, no za životnosť a výkon batérie to stojí.
11.jpg
Čo musím jednoznačne vychváliť je ticho v kabíne. A pri elektromobile ide predsa aj o to. Okrem skvelého odhlučnenia k tomu dopomáha výborný, pohodlný, tichý podvozok, ktorý žehlí nerovnosti s nevídaným prehľadom. Nepociťoval som žiadne pazvuky, nárazy do kasne či iné nežiadúce prejavy. Za toto naozaj klobúk dole. Na testovanom vozidle boli obuté 16-palcové kolesá s turbínovým dizajnom. Predpokladám, že okrem futuristického nádychu majú aj praktický význam – lepšia aerodynamika.
12.jpg
Zodpovedne musím povedať, že mňa a kolegu toto auto zaujalo. Ono mu nie je veľmi čo vyčítať. Pre niekoho, kto dochádza denne väčšie vzdialenosti (100 a viac km) môže byť nabíjanie obmedzujúce. Ja som s ním problém nemal (denne do 100 km). Po zaparkovaní do garáže som Ioniq pripojil do siete, akoby to bol mobil, a ráno som ho odpájal s plne nabitou batériou. Nabíjal som s výkonom od 2,2 kW po 2,7 kW. Ak by som potreboval, je možnosť si doma nainštalovať tzv. Wall box s výkonom 22 kW. Jeho zriadenie je dokonca dotované. Ak teda máte kde nabíjať, prípadne vám na ceste nevadí jedna či dve 30-minútové prestávky, Ioniq Electric si obľúbite. Svojím dojazdom patrí viac do mesta ako na dlhšie presuny. Na druhú stranu, ide ale o priestranné vozidlo, ktoré by bolo škoda nevyužiť sem-tam aj na nejaký dlhší výlet. Aj keď by ste šli len z Bratislavy do Revúcej.
13.jpg
PLUSY
+ ticho
+ efektívna rekuperácia
+ ozvučenie
+ spracovanie
+ podvozok

MÍNUSY
- chýba kábel k nabíjacej stanici (niektoré nabíjačky ich nemajú)
- absencia full LED technológie v zadnej časti vozidla
- pomalý nábeh bŕzd
- dotykové ovládanie klimatizácie

ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ INFORMÁCIE
Motor: synchrónny elektromotor - 100 kW/ 136 k, max. kr. moment 295 Nm
Prevodovka: redukčný prevod

Celková dĺžka (mm): 4470
Celková šírka (mm): 1820
Celková výška (mm): 1475
Rázvor (mm): 2700
Minimálna svetlá výška (mm): 140
Objem batož. priestoru (l): 462/1417

Základná cena: 35990 EUR
Testovaný model: 41080 EUR (Electric+, metalický lak, Premium pack)

Foto: Tomáš Hajzer
Prílohy
29.jpg
28.jpg
27.jpg
26.jpg
25.jpg
24.jpg
23.jpg
22.jpg
21.jpg
Nežiadajte ma prosím o pomoc cez súkromnú správu. Ďakujem.