Strana 1 z 1

Predsudky bokom, je tu Kona Electric

Napísané: 2. Januára 2021, 21:29
od používateľa Admin
Model Hyundai Kona vám, predpokladám, nemusíme podrobnejšie predstavovať. Hybridnej verzii sme sa dokonca sami pred časom venovali v tomto článku. Teraz sa nám vďaka Hyundai Slovensko podarilo vyskúšať si život s čisto elektrickou verziou. Od prvej jazdy, ktorú sme mali možnosť absolvovať na autosalóne v Nitre ubehli viac ako 2 roky. Vtedy sme boli nadšení. Bolo tomu tak aj po celom týždni s Kona Electric?
1.jpg
Test sme si rozdelili so Štefanom na dve časti. Ja som elektrickú Konu používal na jazdy v rámci Bratislavy a jej blízkeho okolia, Štefan jazdil dlhé trasy po diaľnici či okresných cestách. Osobne som mal od auta veľké očakávania, nakoľko sme mali pred časom možnosť testovať aj elektrický Ioniq. Hyundai Kona Electric však podľa WLTP sľubuje dojazd až 484 km na jedno nabitie. Teda v prípade verzie Electric+ modelového roku 2020, ktorú sme mali zapožičanú. To by mohlo znamenať, že je podstatne všestrannejší ako Ioniq.
2.jpg
Zámerne som vybral na test decembrový termín. Bol som zvedavý, ako sa s elektromobilom žije práve v zime. Zaujímalo ma, ako je na tom jazda, dojazd a samotný komfort v kabíne. Moja pravidelná cesta za prácou má dĺžku cca 37 kilometrov a prechádzam takmer cez celú Bratislavu. Ten, kto jazdí na trase Šamorín – Bratislava asi vie, aká je tam aj naspäť premávka. Vyrážal som každé ráno s plne nabitou batériou. Tá síce neukazovala deklarovaný dojazd 484 km, ale v zime je to pochopiteľné. Napokon je v aute termálny manažment batérie, ktorý sa stará o optimálnu prevádzku v chladnom počasí. Na zimných pneumatikách a pri teplote 3°C teda údaj o maximálnom dojazde osciloval okolo 420 km v režime Normal. Kona Electric má tieto 4 režimy: Normal, Sport, Eco a Eco+. Podstatnú časť môjho jazdenia som mal zapnutý režim Normal, sem-tam Sport a len zopárkrát Eco. Režim Eco+ som nepoužil vôbec. Jeho opodstatnenie je iba v extrémnej situácii, kedy si nie ste celkom istý, či vám batéria vydrží do cieľovej destinácie, resp. po najbližšiu nabíjačku.
3.jpg
Počas jazdy bolo samozrejmosťou zapnuté vyhrievanie vzduchu, sedadiel aj volantu. V oblasti komfortu som nechcel obmedzovať seba ani zvyšnú posádku. O teplo v kabíne sa stará tepelné čerpadlo, ktoré generuje teplo rýchlejšie, ako je tomu pri konvenčných motoroch. To som si celkom užíval, keďže som neparkoval v garáži. Tepelné čerpadlo je v porovnaní s odporovým vykurovaním, používaným napríklad v Tesla Model 3, efektívnejšie a tak nemá taký drastický dopad na dojazd. Ten počas mojich jázd ukazoval celkom presne. Ráno, po odpojení zo siete, svietil na palubnom počítači dojazd 422 km. Po prejdení 77 km v meste a na mestskom okruhu bol dojazd 336 km, čo pre mňa prestavuje skvelý výsledok. Spotreba za 5 dní jazdenia bola medzi 15 – 16 kWh/ 100 km. Pri mojom dennom kilometrovom nájazde do 100 km som nemal s následným dobíjaním absolútne žiaden problém. Po príchode domov som auto ihneď napojil na nabíjačku a s výkonom (z domácej siete) 2,4 – 2,7 kW som si ho našiel ráno, pred odchodom do práce, vždy plne nabité. A to aj keď som sa náhodou rozhodol večer ešte niekam vybehnúť. Samozrejme, pri približne 10%-tnom stave batérie by to už také ružové nebolo a nabíjanie by trvalo ďaleko cez 30 hodín. Platí však to, čo som napísal vyššie – pri mojom používaní absolútne žiaden problém a Hyundai Kona Electric by som bral všetkými desiatimi.
4.jpg
Ako ale dopadol Štefan, ktorý mal naposledy peripetie s nabíjaním Ioniqu? Dostal zadanie, aby Konu Electric prevetral niekde v snehu. Dorazil tentokrát tam, kam potreboval bez toho, aby strávil 2 hodiny telefonátmi na zákaznícku linku ZSE? Keďže svojej povesti nie je nič dlžný, zobral syna a vybral sa na Javorinku, kde sneh naozaj našiel. Na začiatku testu mal deklarovaný dojazd 416 km. Po prejdení 365 km zostávalo ešte 11 km dojazdu. Ak zoberiem do úvahy fakt, že teplota bola od -2 po +3°C a 128 km z danej trasy bolo po R1 pri priemernej rýchlosti 120 km/ h a využívaní aj režimu Sport, tak dojazd je stále famózny. „Keď k tomu pripočítam čas strávený s fotením pri naštartovanom aute a s kúrením, odmyslím si viacero plných zrýchlení a viac šetrenia na R1, dojazd cez 400 km to určite dá.“ Čistá diaľničná spotreba pri dodržiavaní maximálnej povolenej rýchlosti je 22 kWh/ 100 km. Kombinovaná spotreba za celú trasu bola 18,5 kWh/ 100 km. Štefan už pri dobíjaní nevyužíval domácu sieť, ale dostupnú rýchlonabíjačku s výkonom 150 kW. Kona Electric by mala vedieť, za optimálnych podmienok, dobíjať rýchlosťou až 75 kW. Pri Štefanovom nabíjaní to však bolo len okolo 40 kW. Zo 14%-tnej batérie na 80% to trvalo 64 min. a do 100% o ďalších 40 min. viac. Najvyššie rýchlosti nabíjania sú medzi 20-timi až 80-timi percentami kapacity batérie. Vzhľadom na ušetrený čas je teda ideálne držať batériu v týchto hodnotách.
5.jpg
Aký je teda podľa nás Hyundai Kona Electric? Viac než výborný. Dojazd atakujúci v ideálnych podmienkach 500 km. Vysoký výkon a výborný podvozok dobre tlmiaci nerovnosti. Kvalitne spracovaný a hodnotne vyzerajúci interiér. Aj napriek tomu, že väčšinou ide o tvrdé plasty, v kabíne nie je počuť žiadne nežiadúce pazvuky. Široká paleta asistenčných systémov a infotainment s výborným audiom Krell. No a v neposlednom rade 8 ročnú (resp. 160 000 km) záruku na kapacitu batérie. Dizajn zrejme neuchváti každého a pri pohľade na cenu sa niektorým možno zatočí hlava. Niektoré ovládače na stredovej konzole mohli byť lepšie umiestnené, svetlá by mohli svietiť o trochu ďalej a Full LED technológia by mala byť v prípade elektrického auta samozrejmosťou všade kam oko dovidí. Ak však zvažujete elektromobil, Kona Electric by v užšom výbere nemala chýbať. Nie, elektromobil nie je pre každého. Zatiaľ. Má však svoje nespochybniteľné výhody. Ja osobne by som chcel elektrickú Konu vlastniť. Štefanovi by v garáži nevadila tiež.
6.jpg

PLUSY
+ výkon
+ efektívna rekuperácia
+ dojazd
+ výbava
+ podvozok

MÍNUSY
- 3-fázová nabíjačka za príplatok
- absencia full LED technológie
- neprakticky umiestnené ovládače pod stredovou opierkou


ZÁKLADNÉ TECHNICKÉ INFORMÁCIE
Motor: synchrónny s permanentným magnetom - 150 kW/ 204 k, max. kr. moment 395 Nm
Prevodovka: jednostupňová redukčná
Batéria: Li-Ion polymer, 64 kWh

Celková dĺžka (mm): 4180
Celková šírka (mm): 1800
Celková výška (mm): 1570
Rázvor (mm): 2600
Minimálna svetlá výška (mm): 158
Objem batož. priestoru (l): 332/ 1114

Základná cena: 35890 EUR
Testovaný model: 48780 EUR (Electric+, 3F nabíjačka, strecha Phantom Black, metalíza Premium pack)


Foto: Tomáš Hajzer

Re: Predsudky bokom, je tu Kona Electric

Napísané: 3. Januára 2021, 17:39
od používateľa MartinGA
Pekne zhodnotené. Mnoho ľudí kritizuje elektro autá avšak bez akejkoľvek skúsenosti. Tak ako bolo napísané, nie je pre každého, ale to platí pre niekoho v prípade benzínových aj dieselových vozidiel.