1.0T-GDI (88kw) po 50 000km (Hyundai i30 Fastback)

Používateľov profilový obrázok
TheSamotek
Príspevky: 13
Dátum registrácie: 25. Októbra 2019, 12:49

1.0T-GDI (88kw) po 50 000km (Hyundai i30 Fastback)

Príspevok od používateľa TheSamotek » 4. Decembra 2020, 13:00

Jedna z najviac riešených tém pri výbere nového auta je motorizácia, treba sa báť 3-valca? Alebo si skôr priplatiť za 4-valec?

V poslednej dobe som jazdil na rôznych autách s rôznymi motorizáciami, či už od Hyundai alebo od konkurencie. Keďže sa v poslednej dobe stretávam s rôznymi názormi a otázkami ohľadne 3-valcov, tak som sa rozhodol zhrnúť moje skúsenosti práve s 1.0 T-GDI 88kw (3-valec) po 50 000 kilometroch.

Parametre:

Max. výkon: 88kw / 120k / 6 000 ot/min
Max. krútiaci moment: 172NM / 1 500-4 000 ot/min
Objem: 998 cm3
Počet valcov: 3
Max. rýchlosť: 188km/h
Zrýchlenie (0-100km/h): 11.5s (pri veľkej snahe 10.1s)
Spotreba: 5,8-6.3l/100km (za 50 000km mám 6.2l/100km - 90% mesto a diaľnica )
Prevodovka: 6st. manuál

Prejav motora: Rozhodne to nie je motor pre každého, v otáčkach sa cíti najlepšie. Počas bežnej jazdy približne do 2000ot/m pôsobí ako pridusený bez výkonu a prenáša nepríjemné vibrácie do celého auta. Nad 2000ot/m je to však o inom, auto sa postupne zbiera a má príjemný prejav (V bežných otáčkach nie je zbytočne hlučný). Od 3500-5000ot/m máte pocit, že ste v inom aute, agresívne reaguje na plyn a nie jedného výkon prekvapí, popritom sa naplno rozbalí zvuk 3 valca. Nad 5500ot/m to už nemá význam, výkon motora upadá (rovnako ako pri vyšších motorizáciach). Pri diaľničných rýchlostiach akoby v aute motor ani nebol, viac menej počuť len prúdenie vzduchu a ruch od kolies.

Jazda:

1. Mesto – Ranné štarty zvláda bez problémov, za studena je žiaľ úplne bez výkonu. Jednou z výhod však je, že sa do cca 5km zohreje motor aj pri teplotách okolo 0. Auto ako také sa cíti v meste ako doma, nerobí mi problém sa rýchlejšie zaradiť kamkoľvek pri zaradenom 1. či 2.rýchlostnom stupni. Horšie je to počas jazdy mestom, pri 50-55km/h človek nevie čo má mať zaradené, pri 3 točí 2500ot/min (palubný počítač odporúča preradiť na vyššiu rýchlosť) zatiaľ čo pri 4 a 1900-2000ot/min auto nepríjemne vibruje a nevládze. Môj mestský priemer sa nachádza niekde okolo 6.2l/100km.

2. Okresky – Jazda okreskami mu pasuje asi najviac, aj keď tu sa taktiež nájde „ale“ . Motor je pomerne tichý a úsporný. Rovnako ako v meste, tak aj na okreskách pri rýchlosti okolo 90km/h má motor presne 2000ot/min a človek len radí 5-6 a 6-5 stále dookola podľa cesty. Týmto spôsobom auto núti človeka jazdiť jemne nad limit aby sa zvuku nepríjemným vibráciam vyhol. Ohľadne predbiehania je to podobné ako pri rovnako výkonných atmosferických motorch, treba si podradiť do 3-ky a pomerne svižne obehnete to čo je potrebné. Naložením však dynamika začne klesať, ale nie je to nejako drastické. Spotreba záleží viac menej od štýlu jazdy, ak človek predvída nie je problém atakovať hranicu 4l/100km, zatiaľ čo pri agresívnejšej jazde si vypýta skoro 7l/100km.

3. Diaľnice – Keďže je to malý motor, tak to rozhodne nie je hltač ciest, ale na diaľnici sa taktiež nestratí. Pri bežných tempách o motore ani neviete a prekvapivo všetko zvláda. Horšie je na tom ale spotreba, tá sa z veľkej časti odvíja od rýchlosti ktorou idete. Najšetrnejší je pri 110km/h kde si v priemere vezme 5.7l/100km. Žiaľ sa treba pripraviť že, za každých 10km/h stúpne aj spotreba (120km/h 5.8-6.2l/100km 2750ot/min, 130km/h 6.4-6.6l/100km 2950ot/min, 140km/h 6.8l/100km 3100ot/min ). Tempá do 170km/h zvláda svižne bez ohľadu na záťaž a stíha aj za výkonnejšími autami, po presiahnutí tejto hranice však dynamika znateľne upadá.


Zhrnutie:
+ spotreba mesto/okresky
+ dostačujúci výkon
+ rýchlo sa zohreje
+ tichý chod diaľnici

- nie ideálne sprevodovanie
- vyššia diaľničná spotreba
- pod 2000ot/m sa motor trápi aj napriek 172nm od 1500ot/m

Pre koho je určený?
Myslím si, že 1.0 T-GDI nie je vôbec zlá voľba. Je ideálny spoločník do mesta no ani na okreskách, či diaľnici nie je brzdou. Ak nemáte vysoký denný nájazd a väčšinu času chodíte 1-2 tak by som neváhal zvážiť aj túto možnosť , ak nie ste doslova odporcom 3 valcov. Účel spĺňa a dostačuje aj na občasné predbiehanie, či svižnejšiu jazdu.

Vybral by som si 1.0 T-GDI ešte raz?
Rozhodne áno! Pri správnom zaobchádzaní prekvapí príjemnou spotrebou, dokonca aj výkonom. Výkon 88kw je na bežné jazdenie viac než dosť a spĺňa účel. Z vlastnej skúsenosti viem povedať, že 90% ľudí je v šoku keď ich preveziem a poviem o akú motorizáciu sa jedná. V prípade núdze odtiahne aj ďalšie auto :D

Spoľahlivosť?
To je asi otázka všetkých. Počas celej doby nebol žiadny problém s motorom a rovnaké ohlasy mám aj od ďalších majiteľov tejto motorizácie (aj s vyšším nájazdom). Doteraz bol len pravidelne servisovaný v autorizovanom servise.


Cena servisu a servisný interval: Pri motorizácii 1.0 T-GDI je interval 15 000km alebo 1rok.

1. prehliadka – 14 xxx km – 148 €
2. prehliadka – 29 xxx km – 235 €
3. prehliadka – 44 xxx km – 141 €

(Cena sa môže v každom servise trochu líšiť)

Návrat na "i30 3. gen (2017 - )"