
Aké výhody má 8 palcové rádio:
- 8" displej oproti 5" s väčším množstvom farieb
- naviazané na predošlý bod a to lepší výhľad pre cúvaciu kameru
- Lepšie možnosti ekvalizéra oproti 5"
- Smart funkcie a to hlavne Andriod Auto a AppleCar ako aj Spotify a podobne čím znižujete riziko bezpečnej jazdy nepozeraním do telefónu ale viete ho riešiť cez AVN
- vstavaná navigácia (platí len pre AVN s navi)
- krajšie používateľské rozhranie a väčší text s väčšími tlačidlami
- je to krajší kúsok a sedí viac v tom aute ako to 5 palcové
Ak ste skúšali už niekedy len vymeniť rádia určite ste zistili, že vám nefunguje cúvacia kamera, nefunguje usb a tým ani nejdú smart funkcie, nefunguje vám ani nastavenie dátumu a času, opakovane sa objavuje hláška o používaní rádia pri bežiacom motore aj pri rýchlosti 130km/h na dialnici a tak sa teda strácajú jeho výhody a je viac na škodu. Pokračujte ďalej a spoločne to zvládneme.
Upozornenie: Hoc meníte originálne rádio za originálne, jeho výmenou a užívaním strácate záruku na dané komponenty a ich opravu. Za celú výmenu a škody nesiete zodpovednosť vy. Pokračujte na vaše vlastné riziko.
Čo je k tomu treba?
- 8" AVN s navi alebo bez navi, rádio bez NAVI modelové číslo 96160G4000PMP a rádio s NAVI modelové číslo 96550S0000PMP, prevažne sa da nájsť ako 96550G4100PMP (Len pre zaujímavosť v N-kách je AVN model číslo 96550S0101PMP) Môžete to zohnať aj od poliakov na Allegro
- GPS modul s FAKRA kontektorom alebo plutvu (v tomto prípade to je náročnejšie lebo treba rozobrať tapacír a viesť kabeláž strechou a následne dostať zapojenie do rádia.) Môžete kúpiť z AliExpressu napríklad v tomto linku
- redukciu ISO káble pre KIA/Hyundai od 2017 pd pričom jeden konektor obsahuje 38 pinov a druhý 35 pinov môžete zaobstarať v tomto linku alebo tomto linku
- USB kábel 4 pinový s koncovkou Hirose zo série G17, presnejšie 4-Conductor Straight Connectors (1 Row type), Key C Blue, link na priručku strana 23 môžete zaobstarať buď tento priamy kábel v tomto linku alebo len s jedným konektorom a klasickým na konci v tomto linku
- plastové páčidlá (lízatká) a krížový šrubovák
- USB hniezdo (ideálne je vymeniť pôvodné USB za USB pre AVN a napojiť priamo kábel z USB na AVN ako má byť), originál číslo dielu je 96120-G2050. Môžete si zakúpiť na Ali samotný obsah krabičky v tomto linku
- výduchy s otvorom pre SD kartu - platí len pre rádio s NAVI! Číslo dielu je 97401G4100PMP
- znalosť ako prepinovať, prípadne prepajkovať káble, ideálne a najlepšie to je dať urobiť odborníkovi

1 krok - prepinovanie
Ako prvé je treba prepinovať piny na konektore A a B. Odporúčam vytovriť si medzikus, tzv. adaptér aby toto zapojenie bolo plug and play a v prípade potreby sa môžete vrátiť kedykoľvek k starému rádiu.
Schéma káblov
Konektor A

Konektor B

Čo s čím spojiť/prehodiť/prepinovať/popajkovať...
Identifikujte podľa vyššie uvedených schém čísla pinov na vašich konektoroch.
Následne si označte nejako káble o ktoré piny ide a aký konektor.
Vždy sa postupuje tak, že sa z pozície konkrétneho pinu na konektore M09-A a M09B prepája na pozíciu konkrétnu pinu M15-A a M15-B.
Postupujte podľa nasledovných pokynov:
Rear View Camera - zapojenie cúvacej kamery
M09-A pin 20 ---> M15-A pin 06
M09-A pin 32 ---> M15-A pin 20
Vehicle speed - pravdepodobne zapojenie pre riadenie hlasitosti podľa rýchlosti
M09-B pin 18 ---> M15-A pin 38
IGPM (Fuse - F1) - prepínanie na cúvaciu kameru a iné informácie, ktoré posiela CAN zbernica
M09-B pin 32 ---> M15-B pin 33
Tu chcem zdôrazniť, že existuje schéma kde 8 palcove AVN má práve zapísanú túto poistku na rovnakom pine ako 5 palcové. To je dôvod prečo nikdy nikomu nešla kamera
USB prepojenie
Ak chcete prepojiť USB kábel z rádia na konektor M09-A a nechcete riešiť nové USB hniezdo, skúste nasledovné.
Upozorňujem, že je možné, že takéto spojenie nebude stabilné a fungovať 100%. Preto odporúčam to riešiť priamým zapojením.
Takto vám funguje aj AUX.
Pin 3 - USB Ground
Pin 4 - USB Data+
Pin 5 - USB Data-
Pin 6 - USB VOD

Viac info o USB kábloch v tomto linku
Piny, ktoré netreba
Prestrihnite, prípadne nezapájajte piny pre 8 palcové rádio a to na konektora A pin 36 Camera detect: Ground a na konektore B pin 25 Reserve.
Zbytočne dávate rádiu informáciu s ktorou nevie pracovať a možno zbytočne tečie do neho nejaký prúd a tým ho možno zahrieva.
Krátke video ako správne napajkovať, spojiť ...
2 krok - demontáž
!!! Ako prvé odporúčam odpojiť mínusový pól na autobatérii !!!
Fotografie som použil z tohto topicu
Odporúčam rozobrať prístrojovku v teplom prostredí, určite to nerobte v mínusových teplotách a teplotách pri 0 nakoľko sa plasty stanú krehké. Nepoužívajte veľkú silu aby ste nezlomili koncovky.
Krátky popis postupu:
1. Páčidlom zasunieme do špáry a jemne vypačujeme kúsok po kúsku hornú časť nad rádiom
2. Odšrubujeme vrchné šruby, ktoré držia rádio
3. Na pravej strane taktiež s páčidlom odelíme bočný kryt a odšrubujeme šrub držiaci panel cez, ktorý sa zamyká/odomyká auto z vnútra
4. Začneme s páčidlom jemne postupne páčiť tento panel
5. Na ľavej strane panelu, pod volantom potiahneme smerom dole kryt aby sa nam uvolnil panel, ktorý vypačujeme
6. Odpojíme panel od elektrickej koncovky
7. Vyšrubujeme 2 šruby pod výduchom a vytiahneme výduch, ten taktiež odpojíme od elektrickej koncovky
8. Pod rádio odšrubujeme 2 šrúby. Pozor aby vám šruby nespadli, lebo budete musiet rozobrať ďalšie časti!
9. Rádio následne nadvihneme a potiahneme k sebe a odpojíme ho od káblov.
Výmena USB hniezda
Ak ste sa rozhodli vymeniť aj USB hniezdo budete musiet rozobrať spodnú časť konzoly a následne z nej odpojiť a vytlačiť samotné USB hniezdo.

3 krok - zapojenie AVN
Ako prvé zapojíme prepinovanú/prepajkovanú redukciu na pôvodné káble a následne na naše 8 palcové rádio AVN.
Do rádia zapojíme GPS modul. Pre ten GPS modul si nájdite nejaké miesto kde ho umiestnite. Ja som ho umiestnil na bok rádia nakoľko je na module magnet. Prípadne ho môžete položiť na nejakú časť a prilepiť obojstrannou páskou.
Zapojíme následne anténu.
Ak ste sa rozhodli vymeniť aj USB hniezdo, tak zapojte osobitný USB kábel do rádia ale aj do hniezda.
Následne zatlačte káble medzi výduchy dozadu tak aby ste dokázali rádio dostať naspäť .
4 krok - test AVN a záverečná montáž
Ak všetko sedí ako má, odporúčam zapojiť batériu a dať kľúč v zapalovaní do polohy kedy vám prebehne kontrola. Skontrolujte USB zapojenie či vám nabíja mobil, prípadne idú Smart funkcie, dajte riadiacu páku do polohy R či vám nabehne cúvacia kamera. Ak všetko ide ako má zašrubujte 4 šruby naspäť a presne opačným spôsobom začnite vraciať všetko do pôvodného stavu. Najprv výduchy (Ak máte rádio s NAVI tak tu vám stačí len vymeniť kus za kus s SD slotom) potom panel so zámkom na uzamykanie a nakoniec bočný panel.
Skontrolujte si ešte raz či vám všetko funguje a to vnútorný zámok, núdzové výstražné signály. Odporúčam následne sa prejsť autom či rádio správne funguje aj pri jazde napríklad volanie, funkcie volantu, cúvanie a podobne. Taktiež odporúčam jazdu aj so zapojeným telefónom a otestovať tak smart funkcie.
Ak ste to dokázali a všetko vám funguje tak vám gratulujem a prajem veľa skvelých zážitkov z tohto malého no predsa podstatného rozdielu!
Bonus - AVN bez NAVI inžinierský mód
V inžinierskom móde si viete niektoré funkcie zapnúť prípadne si skontrolovať v časti Simple info či vám zbernica dáva všetky dáta.
Neviem ako to je v iných verziách platí to pre nasledovnú verziu:
Verzia softvéru: PDE.EUR.SOP.V095.180424.DUA_A
Verzia firmvéru: PD.EUR.282.180402.MICOM.DL
Bonus 2 - i30 PD Facelift (2021 označenie)
Aj Faceliftové verzie majú vo veľmi základnej verzií ešte 5" rádio označované ako Audio (Compact). Toto rádio už je ale zapojené na iných konektoroch a preto je nutné spraviť redukciu z iného samca a samice (male / female) redukciu/adaptér.
Taktiež prikladám pin schémy pre 8 palcové AVN vo Facelifte ako aj 10 palcový infotainment. Pri 10 palcovom rádiu sa používajú už 3 konektory!
5 palcové Audio (compact)

Konektor A - M09-A - 5 palcove radio Facelift

Konektor B - M09-A - 5 palcove radio Facelift

8 palcové AVN

Konektor A - M64-B - 8 palcove radio Facelift

Konektor B - M64-B - 8 palcove radio Facelift

10,25 palcové AVN diel č. 96560G4230

Konektor A - M15-A - 10 palcove radio Facelift

Konektor B - M15-B - 10 palcove radio Facelift

Konektor A - M15-C - 10 palcove radio Facelift

Často kladené otázky
Robí to aj autorizovaný servis?
Pýtal som sa v servisoch a všade mi bolo zamietnutie poskytnutie odpovedí a riešení. Bolo mi povedané, že moje auto nie je kompatibilné nakoľko treba vykonať mnoho zmien. Každopádne ak vykonám takú zmenu je to na moju zodpovednosť a strácam tak záruku na modul. Každopádne ak modul vrátim a nič nebolo porušené, záruka stále platí na pôvodný modul. Pýtal som sa nato aj priamo Hyundai technickej podpory v Čechách a na Slovensku a odpoveď bola taká istá. Dokonca som položil túto otázku globálne technickému oddeleniu Mobisu a Hyundaiu a nedostal som odpoveď.
Keď nemám kameru pôjde to?
Áno, netreba mať cúvaciu kameru pre AVN. AVN si samo vie detekovať či tá kamera je zapojená alebo nie. Keď som skúsil inžinierske menu pri pôvodných zapojených kábloch, rádio ukazovalo zapojenie kamery na LVS keď je kamera zapojená ako by to 8 palcové rádio malo mať je to ako Steering linkage.
Koľko to celé stojí
To je skôr otázka za koľko sa vám to podarí zohnať. Počítajte, že za rádio dáte aspoň 100€, samotné káble a moduly vás výjdu dokopy s poštovným cca do 40€ max 60€. Je možné, že vás to výjde aj okolo 300€... je to len otázka šikovnosti a dohody.
Kde sa to dá zohnať?
Rádio hľadajte prostredníctvom fór, skupín na sociálnyc sieťach, vrakoviská prípadne zadajte do vyhľadavača číslo modelu. Možno vám to objednajú aj v autorizovanom servise. Cena sa bude líšiť od ponuky.
Napríklad poliaci na Allegro majú prijateľné ponuky.
Rádio blbne ako ho reštartujem?
Ak vám z nejakého dôvodu niečo nefunguje blbne a predtým to išlo, hovoríme o aplikáciách. Nie je to problém zapojenia ale Androidu ako operačného systému. Rádio viete reštartovať zatlačením malého tlačidla, ktoré sa nachádza vedľa ľavého kolieska pre hlasitosť. Je to to isté ako keby ste vystúpili z auta, zamkli a znova ho odomkli, prípadne ako keby ste odpojili na autobatérií mínusový pól. Toto tlačidlo majú všetky rádia v predu vedľa kolieska. Neviem ako nové 10 palcové rádio u Faceliftovej verzie ale predpokladám.
Dokáže to prehrať videa
Viem, že treba nato zakúpiť aplikáciu Carbridge a následne spraviť na telefóne root ak je to Android a ak iOS tak JailBreak. Postup si ale musíte dohľad samy.
Dá sa dodať aj 10,25 palcové do modelu pred Faceliftom?
Toto vážne úprimne netuším a ani som nemal tú možnosť . Preto je táto časť ako bonus. Ale teoreticky by to ísť malo.
Si mechanik, elektrotechnik, pracuješ pre Hyundai?
Nie som ani jedno z toho.

Otázky na diskusiu
Dajte tip odkiaľ ste kúpili respektívne pozhánali komponenty, redukciu a ako ste si ju spravili?
Ako a kde ste umiestnili GPS modul?
Stretli ste sa s nejakými inými problémami? Opíšte ich riešenie
Ako máte nastavený equalizér a na aký typ hudby?
A samozrejme pochváľte sa úspešnou prácou.
Fotografie z môjho zapojenia

Na tejto fotke len potvrdzujem na moje prekvapenie, že aj cez pôvodné USB dokázalo spustiť AppleCar. Každopádne mi to hapruje takže budem musieť riešiť asi USB hniezdo. Alebo je tam niekde len zlý spoj.

Toto je screenshot obrazovky, teda mobilom spraveny screenshot, čo dokazuje fungovanie AppleCar

No a samotný dôkaz, že funguje cúvacia kamera

Taktiež na prístrojovej doske mi automaticky pridalo tab navigácie. Pri 8 palcovom rádiu bez navi nie je SD karta. Predpokladám, že v tom tabe sa zobrazuje navigácia aj pri zrkadlení telefónu. Nakoľko som nemal možnosť skúsiť auto bez navi neviem presne čo tam čakať, keď nie je pripojený telefón cez USB.

Aktualizácia: Namotnoval som nakoniec rádio s Navi, bolo k tomu treba samozrejme výduchy kvôli SD slotu, použil som obyčajnú SD kartu s veľkosťou 32GB a urobil som aktualizáciu máp na poslednú verziu podľa tohto na LG verziu. Všetko funguje ako má tak ako som to spomínal vyššie pri 8" AVN bez Navi. Akurát neviem či je kamera softvérovo zamknutá a nečíta rýchlostné značky, ktoré by mala potom zobrazovať na palubnej doske alebo to musí byť iné viac účelové zariadenie. Každopádne prikladám fotografiu. (V navigácií samozrejme zobrazovalo značku aká je povolená rýchlosť na ceste. Ale predpokladám, že to vychádzalo z dát máp.
